Bio

JONAS WINTERLAND – Liever uit balans

Na twee warm onthaalde platen – ‘Mensen zijn gemaakt van dun papier’ in 2013 en ‘Zwaartekracht en andere verzinsels’ in 2015 – met daarop maar liefst zeven radiosingles, is singer-songwriter Jonas Winterland een begrip geworden. Zijn debuut kreeg een nominatie voor de MIA’s en songs als ‘Altijd halverwege’, ‘Ik hou je warm’ en ‘Het meisje uit het lied’ groeiden uit tot vaderlandse klassiekers. De vakpers hoorde echo’s van Eels en Gorki en noemde Winterland ‘het Nederlandstalige equivalent van Leonard Cohen’.
Nu is de Leuvense woordkunstenaar terug met ‘Liever uit balans’, een plaat die de sporen draagt van een persoonlijke crisis. Want als 2016 het jaar was waarin de wereld zot draaide, dan was het voor Winterland zelf het jaar waarin hij krakend tot stilstand kwam. Fysiek en mentaal opgebrand moest hij de opnamesessies voor zijn derde langspeler tijdelijk onderbreken, om in afzondering te herbronnen. Hij kwam terug naar huis met een herwonnen evenwicht, én met nieuwe songs.
Samen met vaste producer Jo Francken (o.a. Gabriel Rios en Het Zesde Metaal) koos hij voor een verrassend nieuw geluid, waarvoor je binnen de landsgrenzen nauwelijks vergelijkingen vindt. Zijn bekende akoestische sound gaat deze keer een geslaagd huwelijk aan met uitgepuurde elektronica, waarin ook de leegte nadrukkelijk haar plaats opeist. Denk aan Bon Iver, Christine & The Queens of – iets dichter bij huis – Spinvis.
Verder laat Jonas Winterland op ‘Liever uit balans’ horen dat hij nog niets aan poëtische zeggingskracht heeft ingeboet. Luister bijvoorbeeld naar de intrigerende openingstrack ‘Weet je nog, Parijs’ of naar ‘Denkers en dromers’, een naar de keel grijpende ode aan de vriendschap. Andere sleutelnummers zijn ‘Burn-out (meer wil ik niet)’, dat de tijdsgeest in drie minuten samenvat, en ‘Aan de binnenkant’. Of hoe binnen in de volwassen songwriter nog steeds het stille, piekerende jongetje van vroeger schuilt. Tot slot gelden sprankelende popsongs als ‘Vraag dat maar aan je moeder’ en ‘Van die dagen’ als het bewijs van een voorzichtige wederopstanding.
‘Liever uit balans’ is een cruciale plaat, geboren uit noodzaak, en bevestigt Jonas Winterland als een unieke stem in de Nederlandstalige muziek.

DE PERS OVER “MENSEN ZIJN GEMAAKT VAN DUN PAPIER”
“Een bloedmooi debuut van een buitengewoon talent.” (De Morgen)
“Trage chansons met akoestische ondertoon en teksten waarvoor zelfs de überkritische Raymond van het Groenewoud uit zijn bed wil komen.” (De Standaard)
“Verrukkelijk old skoole troubadour, die in Nederlandstalige miniatuurtjes de melancholie doet bloeden. De Vlaamse E-van-Eels, quoi.” (Humo)
“Een album dat meer dan eens naar de hemel reikt.” (Gazet van Antwerpen)

DE PERS OVER “ZWAARTEKRACHT EN ANDERE VERZINSELS”:
“Een plaat zoals die in het Nederlands nooit eerder is gemaakt. Als tekstschrijver kan Winterland stilaan de vergelijking met de grote Leonard Cohen doorstaan.” (De Morgen)
“Een steengoede plaat. Nu de hindernis van de moeilijke tweede genomen is, ligt de weg naar de eeuwige roem helemaal open.” (Cutting Edge)
“Bloedmooie, trefzekere teksten. Veel beter zijn ze in onze taal niet te vinden. Een emotioneel intelligent en daardoor authentiek album. De perfecte tweede plaat.” (Enola Magazine)
“Telkens slaagt de 32-jarige woordkunstenaar erin om je tot in je diepste vezels te raken. Geniaal bij elkaar gesprokkelde hersenkronkels.” (Menzo)